Refleksjon over praksis
Personlige mål i denne praksisperioden:
• Alltid komme presis og holde avtaler.
• Være godt forberedt til all undervisning.
• Kjenne til det faglige nivået på den enkelte elev, i forskjellige fag. Legge undervisningen med tanke på det.
• Bli flink til å selv kunne vurdere hva som fungerte godt og hva som kunne bli gjort på andre måter?
• Samarbeide med elevene, studentene og lærerne på skolen.
• Sette meg i forskjellige utfordringer som ikke alltid løses seg av seg selv.
- Være med på å lage individuelle lekseplan og rette lekser i ettertid.
• Være positiv rollemodell.
• Være motiverende og aktiv.
I denne praksisperioden har jeg fått mange utfordringer. Nå var det vi selv som skulle ha all undervisning. Dette var bare en liten del av jobben som skulle gjøres, vi måtte også lage lekseplan, sette opp timeplan og være vakt i friminuttene! Når vi legger opp ei undervisningsøkt er det mye vi må ta hensyn til, nivået, tid og mengde. I denne perioden føler jeg at de fleste timene har vært vellykket, men det er alltid ting som kan forbedres! Å beregne tiden er noe jeg har erfart som vanskelig.
Undervisning må planlegges og analyseres underveis og i etterkant. Etter undervisning har vi hatt veiledning med Anne-Elisabeth. Hun har vært utrolig flink med å gi oss de nødvendige rådene og pekt på hva som kunne gjort annerledes. En evaluering, hvor man tolker og reflekterer over det som har skjedd i klasserommet eller skolen er nødvendig til en hver tid. I løpet av disse ukene er jeg selv blitt bedre på å se hva som kunne bli gjort annerledes, og det er en viktig egenskap. Jeg har også lært at det kan være nødvendig å gjøre spontane endringer, en skal ikke følge planen dersom du ser at undervisningen kan bli bedre dersom vi endrer noe.
Når det gjelder selve undervisningen, føler jeg meg nå mye tryggere på meg selv! Før hver undervisningstime har vi laget diamanter hvor vi planlegger økten. Der setter vi opp mål, og skriver hva elevene kan fra før. Målene vi setter blir styrende for videre planlegging og undervisning. I praksisgruppen vår har vi hele tiden hatt fokus på mål. Etter timene har vi derfor vurdert om elevene har lært det som var forventet av de målene vi satt på forhånd.
Undervisningen i matematikk har vært en utfordring. Dette fordi vi selv er vant med å lære om areal og omkrets på en helt annen måte enn slik elevene lærer det i dag.
Jeg har prøvd å nå målene mine best mulig, og føler at jeg har lykkes. Det med å være presis og holde avtaler er for meg en selvfølge. Noen ganger har vi glemt ut tiden, det må skjerpes! På grunn av at vi har hatt arbeidstid fra 08 til 15 hver dag, har vi brukt all tid på planlegging på skolen. Det har vært både fordeler og ulemper med dette. Det positive er at når du kommer hjem, trenger du ikke tenke noe på undervisningen. Praksisgruppen vår har til en hver tid samarbeidet om hvordan vi legger opp undervisningen. Vi har på denne måten alltid vært godt forberedt, og kjent til stoffet som eventuelt den andre studenten legger frem. På torsdag - og fredager har vi brukt en del tid på å rette de oppgavene elevene har fått utlevert på arbeidsplanen.
I denne perioden har jeg lært mye om hvorfor vi må gjøre forskjell på elevene. Vi må rette og kommentere etter hva vi forventer av den enkelte elev. Det var alltid viktig å se på det positive og fremme dette! Har elevene gjort en god jobb, fortjener de også å få høre det! I disse tre ukene i praksis har jeg samarbeidet med studentene rundt meg, øvingslærerne og elevene. Jeg har tatt stor nytte av gruppen min, som har gitt meg tilbakemeldinger om hva jeg må forbedre. Når det gjelder samspillet med kontaktlæreren min synes jeg det har vært et kjempe bra samarbeid! Hun har vært til stor hjelp dersom vi har vært usikre på ting, og ikke minst visst vi har manglet utstyr. Det har vært en positiv tone gjennom hele perioden, noe som har motivert meg til oppgavene.
I disse tre ukene har vi jobbet med eventyr og segn i norsk. Dette har vært kjempe spennende og interessant emne! Vi har lest en del, gått tur og elevene har også fått prøve å skrevet egne segn og eventyr. Jeg er positivt overrasket over hvor fascinert elevene var av fortellingene. En dag var vi på biblioteket, der bibliotekaren fortalte segn fra området rundt Stord. Jeg har aldri opplevd at noen har fortalt på en slik måte, det engasjementet skulle jeg gjerne hatt selv! I matematikken har vi jobbet med areal og omkrets. Elevene har fått utforsket og målet. I siste uken hadde elevene en prøve, resultatene var gjennomsnittlig bra. Dette tyder på at elevene har fått med seg mye av det vi har gjennomgått sammen med de. Det var for oss morsomt å få en tilbakemelding på dette! På fredagen i den andre uken hadde vi klassen alene. Dette fungerte kjempe fint, uten problemer.
I denne perioden har jeg fått meg en god oversikt over det faglige nivået til elevene i forskjellige fag. Dette har hjulpet meg i planlegging av timer og arbeidsplan. Vi har vært med på å lage arbeidsplan til elevene. Nå har jeg selv fått fletteprogrammet inn på pc en min, noe som jeg selv kommer til å benytte meg av når jeg begynner i yrket. Når vi lager lekseplan var det mye å ta stilling til. Vi må tenke på vanskelighetsgrad og mengde. Jeg har flere ganger i løpet av disse tre ukene sittet over lengre tid med elever som har slitt faglig, dette var spennende. Etter tre uker i praksis tenker jeg nå at jeg har lyst til å ta videre utdanning i spesial pedagogikk! Når jeg har fått vite bakgrunnen til mange av elevene, forstår jeg ofte hvorfor de oppfører seg som de gjør i enkelte situasjoner. Dette kan hjelpe meg i hvordan jeg skal takle dem! Når jeg ser tilbake på perioden er jeg fornøyd med min egen innsats, og er ikke i tvil om at dette yrke er noe for meg!
• Alltid komme presis og holde avtaler.
• Være godt forberedt til all undervisning.
• Kjenne til det faglige nivået på den enkelte elev, i forskjellige fag. Legge undervisningen med tanke på det.
• Bli flink til å selv kunne vurdere hva som fungerte godt og hva som kunne bli gjort på andre måter?
• Samarbeide med elevene, studentene og lærerne på skolen.
• Sette meg i forskjellige utfordringer som ikke alltid løses seg av seg selv.
- Være med på å lage individuelle lekseplan og rette lekser i ettertid.
• Være positiv rollemodell.
• Være motiverende og aktiv.
I denne praksisperioden har jeg fått mange utfordringer. Nå var det vi selv som skulle ha all undervisning. Dette var bare en liten del av jobben som skulle gjøres, vi måtte også lage lekseplan, sette opp timeplan og være vakt i friminuttene! Når vi legger opp ei undervisningsøkt er det mye vi må ta hensyn til, nivået, tid og mengde. I denne perioden føler jeg at de fleste timene har vært vellykket, men det er alltid ting som kan forbedres! Å beregne tiden er noe jeg har erfart som vanskelig.
Undervisning må planlegges og analyseres underveis og i etterkant. Etter undervisning har vi hatt veiledning med Anne-Elisabeth. Hun har vært utrolig flink med å gi oss de nødvendige rådene og pekt på hva som kunne gjort annerledes. En evaluering, hvor man tolker og reflekterer over det som har skjedd i klasserommet eller skolen er nødvendig til en hver tid. I løpet av disse ukene er jeg selv blitt bedre på å se hva som kunne bli gjort annerledes, og det er en viktig egenskap. Jeg har også lært at det kan være nødvendig å gjøre spontane endringer, en skal ikke følge planen dersom du ser at undervisningen kan bli bedre dersom vi endrer noe.
Når det gjelder selve undervisningen, føler jeg meg nå mye tryggere på meg selv! Før hver undervisningstime har vi laget diamanter hvor vi planlegger økten. Der setter vi opp mål, og skriver hva elevene kan fra før. Målene vi setter blir styrende for videre planlegging og undervisning. I praksisgruppen vår har vi hele tiden hatt fokus på mål. Etter timene har vi derfor vurdert om elevene har lært det som var forventet av de målene vi satt på forhånd.
Undervisningen i matematikk har vært en utfordring. Dette fordi vi selv er vant med å lære om areal og omkrets på en helt annen måte enn slik elevene lærer det i dag.
Jeg har prøvd å nå målene mine best mulig, og føler at jeg har lykkes. Det med å være presis og holde avtaler er for meg en selvfølge. Noen ganger har vi glemt ut tiden, det må skjerpes! På grunn av at vi har hatt arbeidstid fra 08 til 15 hver dag, har vi brukt all tid på planlegging på skolen. Det har vært både fordeler og ulemper med dette. Det positive er at når du kommer hjem, trenger du ikke tenke noe på undervisningen. Praksisgruppen vår har til en hver tid samarbeidet om hvordan vi legger opp undervisningen. Vi har på denne måten alltid vært godt forberedt, og kjent til stoffet som eventuelt den andre studenten legger frem. På torsdag - og fredager har vi brukt en del tid på å rette de oppgavene elevene har fått utlevert på arbeidsplanen.
I denne perioden har jeg lært mye om hvorfor vi må gjøre forskjell på elevene. Vi må rette og kommentere etter hva vi forventer av den enkelte elev. Det var alltid viktig å se på det positive og fremme dette! Har elevene gjort en god jobb, fortjener de også å få høre det! I disse tre ukene i praksis har jeg samarbeidet med studentene rundt meg, øvingslærerne og elevene. Jeg har tatt stor nytte av gruppen min, som har gitt meg tilbakemeldinger om hva jeg må forbedre. Når det gjelder samspillet med kontaktlæreren min synes jeg det har vært et kjempe bra samarbeid! Hun har vært til stor hjelp dersom vi har vært usikre på ting, og ikke minst visst vi har manglet utstyr. Det har vært en positiv tone gjennom hele perioden, noe som har motivert meg til oppgavene.
I disse tre ukene har vi jobbet med eventyr og segn i norsk. Dette har vært kjempe spennende og interessant emne! Vi har lest en del, gått tur og elevene har også fått prøve å skrevet egne segn og eventyr. Jeg er positivt overrasket over hvor fascinert elevene var av fortellingene. En dag var vi på biblioteket, der bibliotekaren fortalte segn fra området rundt Stord. Jeg har aldri opplevd at noen har fortalt på en slik måte, det engasjementet skulle jeg gjerne hatt selv! I matematikken har vi jobbet med areal og omkrets. Elevene har fått utforsket og målet. I siste uken hadde elevene en prøve, resultatene var gjennomsnittlig bra. Dette tyder på at elevene har fått med seg mye av det vi har gjennomgått sammen med de. Det var for oss morsomt å få en tilbakemelding på dette! På fredagen i den andre uken hadde vi klassen alene. Dette fungerte kjempe fint, uten problemer.
I denne perioden har jeg fått meg en god oversikt over det faglige nivået til elevene i forskjellige fag. Dette har hjulpet meg i planlegging av timer og arbeidsplan. Vi har vært med på å lage arbeidsplan til elevene. Nå har jeg selv fått fletteprogrammet inn på pc en min, noe som jeg selv kommer til å benytte meg av når jeg begynner i yrket. Når vi lager lekseplan var det mye å ta stilling til. Vi må tenke på vanskelighetsgrad og mengde. Jeg har flere ganger i løpet av disse tre ukene sittet over lengre tid med elever som har slitt faglig, dette var spennende. Etter tre uker i praksis tenker jeg nå at jeg har lyst til å ta videre utdanning i spesial pedagogikk! Når jeg har fått vite bakgrunnen til mange av elevene, forstår jeg ofte hvorfor de oppfører seg som de gjør i enkelte situasjoner. Dette kan hjelpe meg i hvordan jeg skal takle dem! Når jeg ser tilbake på perioden er jeg fornøyd med min egen innsats, og er ikke i tvil om at dette yrke er noe for meg!
1 Comments:
Hei, Katrine... Eg tykkjer dei personlege måla dine var veldig fornuftige og greie, og du skildrar levande og reflekterer godt over praksisvekene du har vore med på. Det er veldig kjekt å lesa at du no står "fjellstøtt" på at det er lærar du vil bli. Det å ta spesialpedagogikk kan nærmast verka som eit "must" i dag, så lenge vi har integreringstanken som ein "kongstanke" i skulen i Noreg. Vi har jo tidlegare snakka mykje om dette med at det ikkje er rettvist å reagera eller behandla alle elevar likt, og det er eit godt poeng. Du har fått prøvd deg mykje denne siste perioden, og hatt meir ansvar enn tidlegare, og det verkar som det har gitt deg tryggleik i høve til deg sjølv. Du skriv noko om at de nytta fletting for å laga individuell lekseplan (tilpasning til den einskilde eleven), var det andre måtar/metodar som du observerte i høve til tilpassa opplæring som du vil ta med deg vidare? Eit anna fokusområde var jo dette med motivasjon. Korleis la det opp undervisninga i høve til dette med å "tenna elden" i elevane når de hadde gjennomgong av nytt stoff t.d.? Det å vera ein god forteljar er alltid ein styrke for ein lærar. Det er viktig å kunne levandegjera fagstoffet på ein engasjerande måte, men det skal noko til å overgå Bolette på det området, det seier eg meg einig i...
Birgit :-)
Post a Comment
<< Home